Bookingkrig i hotelbranchen
En hotelejer fra Ebeltoft har taget kampen op mod de store internationale bookingsider
Frits Jensen, der ejer Ebeltoft Park Hotel, kæmper nu mod de store internationale hotelhjemmesider.
Siderne formidler bookingen af hvert fjerde hotelværelse i Danmark, men Frits Jensen mener, de er en alvorlig trussel mod hele branchen.
Han har tidligere lavet aftaler med en af de helt store bookingsider hotels.com, hvorefter bookingerne voksede i antal. Til at begynde med, var der sådan set ingen problemer.
Overtrumfede hotellets hjemmeside
Men det ændrede sig, for når man søgte på Ebeltoft Park Hotel på internettet, var hotellets hjemmeside langt fra det første resultat, der dukkede op på skærmen - på et tidspunkt var den nede som nummer ni på listen.
Se: Horesta bakker hotelejer op
På ingen af de foregående sider var det muligt at finde kontaktoplysninger direkte til hotellet i Ebeltoft. Derudover krævede bookingsiden, at Frits Jensen på sin egen hjemmeside ikke måtte have billigere tilbud end dem, hotels.com kunne tilbyde.
- Det betyder, at jeg mister kontrollen over min egen forretning, siger Frits Jensen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Opgav samarbejde
For to år siden opsagde hotelejeren samarbejdet med bookingsiden, men det kom til at koste ham dyrt. Han har mistet et sted mellem 400-700.000 kroner om året. Men han føler, det er det værd.
- Det øjeblik, de har en vis procentdel bookinger på et hotel, så er det i realiteten dem, der styrer hotellet. Så kan hotelejerne gøre, hvad de vil med blot en tom skal, som de skal vedligeholde, siger Frits Jensen.
Ifølge ham skal der gøres noget nu.
- Jo større og stærkere portalerne bliver, jo mere katastrofalt bliver det for branchen, siger han.
Hotels.com har overfor TV 2 | ØSTJYLLAND ikke ønsket at svare på kritikken fra Frits Jensen. Konkurrencemyndighederne er netop nu ved at undersøge bookingsidernes lovlighed.
Se mere i tv-indslaget øverst på siden. Her kan du også høre, hvad brancheorganisationen siger til sagen.