Det er billigere at producere ny fløde, erkender Arla
Ifølge Forbrugerrådet Tænk burde Arla have kommunikeret ændringen tydeligere. Arla afviser at kommentere på kritikken.
Arla har sat fedtprocenten i traditionel piskefløde ned uden at markedsføre denne ændring.
Forklaringen har været, at det sker af hensyn til danskernes sundhed.
Men direkte adspurgt svarer mejerigiganten nu, at der også er penge at spare ved at sænke fedtprocenten.
- Der er en besparelse i forbindelse med reduktionen fra 38 til 36 procent, lyder det i et skriftligt svar fra Arla til TV 2.
I dag er det sådan, at jo højere fedtindholdet er i den mælk, som mælkebønder leverer til andelsselskabet Arla, jo flere penge får mælkebonden.
- Men den primære årsag (til ændringen i fedtindholdet, red.) er den, som er nævnt i udtalelsen, skriver Arla med henvisning til, at selskabet sammen med andre producenter og detailkæder har forpligtet sig til at skabe sundere fødevarer.
Det skal ske ved at reducere indholdet af fedt, sukker og salt i flere produkter.
Kvaliteten sænkes i fortyndede produkter
Hos Forbrugerrådet Tænk så man dog gerne, at Arla havde gjort forbrugerne opmærksomme på ændringen i fløden.
- Når man fortynder et produkt, sænker man alt andet lige kvaliteten, og det synes vi, at forbrugerne bør gøres opmærksomme på, siger Esben Grønborg Geist, der er konstitueret direktør i forbrugerrådet, til TV 2.
Han påpeger, at producenter omvendt ofte gør et stort nummer ud af at fortælle forbrugerne om det, hvis et produkt forbedres.
Fedtprocenten fremgår dog tydeligt på forsiden af Arlas karton.
Og det er da heller ikke et lovkrav, at en virksomhed skal skilte med, at den har ændret en opskrift, siger Esben Grønborg Geist.
- Men vi vil helt klart opfordre producenterne til at være åbne omkring det, lyder det.
Ikke tale om et forringet produkt
På Facebook har flere skrevet i kritiske vendinger om ændringen i fedtprocenten.
- Igen et profittiltag for at øge indtægten under falske forudsætninger, som intet har at gøre med folkesundheden, skriver en.
- De tager det samme for mindre og ødelægger vores produkter, skriver en anden, som henviser til, at prisen ikke har ændret sig.
Arla skriver i en mail til TV 2, at selskabet lytter til forbrugernes kritik. Men der er ikke tale om et forringet produkt, lyder det også.
- Produktet er testet grundigt og opfører sig præcis som den tidligere udgave. Den endelige pris i butikken sætter vi ikke, skriver Arla.
TV 2 har spurgt Arla, om selskabet selv tager samme pris for fløden som tidligere, men dette har Arla afvist at svare på med henvisning til, at prisen ikke kan offentliggøres på grund af konkurrencelovgivningen.
Produkter forringes ofte for at spare penge
Forbrugerrådet Tænk ser jævnligt, at producenter mindsker eller forringer et produkt for at spare penge.
Og det bør i princippet afspejle sig i prisen, mener Esben Grønborg Geist:
- Her er der selvfølgelig tale om en mindre ændring i ingredienslisten, men havde Arla kommunikeret tydeligt om deres ændring af produktet, ville forbrugeren være i bedre stand til at fravælge produktet til fordel for et andet produkt af bedre kvalitet, siger han.
TV 2 har foreholdt Arla kritikken fra forbrugerrådet. Arla afviser dog at kommentere sagen yderligere.