Øer får hjælp til at gøre deres særlige Ø-pas bedre
Erhvervsministeriet giver penge til en videreudvikling af Ø-passet, der omfatter østjyske øer som Samsø, Tunø og Anholt
Der er tale om et kæmpe boost til turismen på de danske øer.
Sådan lyder det fra Sammenslutningen af Danske Småøer, efter Erhvervsministeriet har besluttet at bruge knap 1,2 mio. kr. på det såkaldte Ø-pas.
Det blev skabt som forsøg til 2016-sæsonen, og nu skal pengene fra ministeriet være med til at gøre Ø-passet bedre.
Dorthe Winther, der er formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, glæder sig over støtten:
- Ø-passet giver utrolig stor synlighed for de danske øer, der nu er samlet i en ny destination – Det Danske Ørige. Det vil helt sikkert betyde flere turister på øerne og dermed større omsætning og yderligere beskæftigelse, siger hun i en pressemeddelelse.
Læs også
Sammenslutningen af Danske Småøer kører et samarbejde med Danske Færger A/S og Færgesekretariatet, som betyder, at der for første gang i én folder i form af Ø-passet præsenteres i alt 35 danske øer med færgeadgang. Det er øer som Samsø, Anholt, Endelave og Tunø.
Det nye initiativ, som Erhvervsministeriet nu støtter, betyder, at Ø-passet til sæsonen 2017 kan trykkes i et langt større oplag samt udkomme i en engelsk-tysk udgave.
Derudover skal Ø-passet digitaliseres og Facebook-profilen Ø-hop skal videreudvikles.
Dorthe Winther fortæller, at i Ø-passet er hver enkelt ø præsenteret med et kort og foto samt faktaoplysninger og en lille beskrivelse af oplevelserne på øen.
En QR-kode giver turisterne direkte adgang til øens hjemmeside, og i et blankt felt på hver ø-side kan turisterne samle på mærker fra øerne, som de besøger.
Mærket - en silhuet af øen - findes på en plade enten på færgen eller på turistbureauet, og med en speciel pen gnides silhuetten af øen over i passet. Man kan således konkurrere med familier og venner om, hvem der har besøgt flest øer.