89-årig er vild med sin nye robot
Flere ældre kan med fordel tage imod forskellige former for velfærdsteknologi, og behovet for hjælp bliver kun større i de kommende år.
Det er ikke nemt at nå helt ind under sengen og ud i krogene, hvor nullermændene samler sig, når man har fejret sine første 89 fødselsdage.
Det kan Erik Juhl Jensen fra Odder skrive under på.
Han har derfor anskaffet sig en robotstøvsuger, og han er forbavset over, hvor effektiv den er.
- Jeg kan jo betjene den uden at have den store eksamen til det, siger den 89-årige, mens robotten drøner omkring på trægulve, klinker og de tæpper, han har liggende under et bord i stuen.
- Når man ikke selv kan, må man jo affinde sig med nogle ting, som er anderledes. Det kan man sagtens, hvis man vil, siger Erik Juhl Jensen, der har fået robotstøvsugeren af sin datter efter at have lånt en af kommunen.
Johns kamp mod robotten virkede
I den anden ende af byen bor John Müller, som TV2 Østjylland tidligere har besøgt ad flere omgange. Han mangler begge ben, og hans arme og skuldre er ødelagte, så han har selvsagt svært ved at komme rundt og støvsuge selv.
Derfor tog han kampen op med kommunen, da han fik at vide, at han ikke længere ville få gjort rent hver uge, men kun hver tredje. Odder Kommune mente, at netop en robotstøvsuger så kunne klare resten af rengøringen.
Det mente - og mener - John Müller ikke.
Han nægter at få en robotstøvsuger ind i sit hjem, og for nylig resulterede en klage til Ankestyrelsen i, at styrelsen bad kommunen genvurdere John Müllers mængde af hjælp. Det er altså ikke sikkert, at John fremover igen får rengøring hver uge.
- Men jeg har vundet retten til at kæmpe videre for det, sagde han til TV2 Østjylland den 6. februar.
Se eller gense indslaget om det her:
Kommet for at blive
Ifølge en ekspert er forskellen på Bent Müller og Erik Juhl Jensen et godt eksempel på, hvad der kan gå galt i implementeringen af velfærdsteknologi ude i kommunerne.
- Det er jo netop det, der nok er kerneudfordringerne, vi ser her. Borgerne er meget forskellige og har forskellige funktionsniveauer. Derfor betjener og håndterer de teknologierne forskelligt, siger Anne Marie Lassen, der er ekspert i implementering af velfærdsteknologi og dens betydning for folks hverdagsliv.
- Hvis man skal vurdere, om en velfærdsteknologi fungerer eller ej, er man nødt til at se på, hvordan den anvendes.
Den udfordring skal løses, for der er kun udsigt til, at danskerne kommer til at bruge endnu flere former for velfærdsteknologi fremover.
- Vi får jo udfordringer med at levere serviceydelser, fordi der bliver flere ældre mennesker, siger Anne Marie Lassen, der underviser og forsker på Professionshøjskolen UCN i Aalborg.
I Odder Kommune er udfordringen særlig stor. Her stiger andelen af ældre over 66 år frem til 2040 fra cirka hver fjerde borger til hver tredje, mens det i resten af landet er fra hver femte til hver fjerde.
Tilbage hos Erik Juhl Jensen er begejstringen for den kørende robot fortsat stor.
Du kan jo godt lide din robotstøvsuger. Men kan du forstå, at der er andre, som ikke vil have sådan en?
- Ja, især i de tilfælde, hvor man ikke kan håndtere den, eller hvor forholdene med møbler er sådan, at den ikke kan køre frit, siger han og fastslår, at alle i det mindste bør give robotterne en chance.
- Det kan jo ikke hjælpe, at de er skeptiske. Hvis ikke de har prøvet det, kan de ikke vide, hvor godt det er. Men hvis der er nogen, der er modstander af det fra starten, hjælper det ingenting. Så kommer man jo ingen vegne med det, lyder det fra Erik Juhl Jensen.