Kamp for trinbræt fortsætter: - Så skal vi presse på
Borgerne i Laurbjerg ønsker sig brændende et trinbræt. Tirsdag forsøgte Favrskov Kommune endnu en gang at gøre den drøm til virkelighed.
Giv os nu et togstop!
Det var budskabet, da en række lokalpolitikere tirsdag tog til Christiansborg - med sig havde de et massivt ønske om at få lavet et såkaldt trinbræt i byen Laurbjerg.
- Vi skal kæmpe for at Trinbræt i Laurbjerg, siger Birgit Liin, der er viceborgmester i Favrskov Kommune, og uddyber:
- Det handler selvfølgelig om Laurbjergs udvikling og den vækst, vi gerne vil have i Laurbjerg, som ligger i oplandet til Aarhus. Det vil sige, vores borgere fra Laurbjerg ofte rejser til Aarhus.
Det har flere gange været lige ved og næsten, at trinbrættet kom til byen, men planerne er blevet droppet gang på gang. I dag havde lokalpolitikerne så en ny rapport med til Folketingets transportudvalg.
- Vi har jo været rigtig tæt på at lykkes med det. Nu har vi nogle opdaterede grundlag at tale ud fra, så nu håber vi på endnu en gang at kunne vinde lydhørhed for sagen, Isabell Friis Madsen (S), der er viceborgmester i Favrskov Kommune.
Har været på tegnebrættet
TV2 Østjylland har fulgt den årelange kamp som i 2018 så ud til at være vundet.
- Vi har jo et projekt ved Laurbjerg Station, som er fuldstændig grydeklart, det er klart til at blive sat i værk, sagde Birgit Liin dengang til TV2 Østjylland.
Men uden videre blev trinbrættet i 2019 taget ud af en ellers vedtaget aftale i transportministeriet, til stor frustration og forundring for byens borgere.
Derfor suser toget stadig igennem Laurbjerg, som det har gjort siden 1982.
Det håber lokalpolitikerne nu at få lavet om på en gang for alle. Derfor havde de foretræde for transportudvalget, hvor de fik lov at fremlægge deres sag.
- Det nye, vi nu kan fremlægge, er, at vi nu har en rapport, der siger, der er tilstrækkelig kapacitet på strækningen, der er en række fordele både for klimaet, for det samfundsøkonomiske og for fremkommeligheden på strækningen, siger Birgit Liin.
Rapporten, som lokalpolitikerne har fået udarbejdet, tegner et billede af, at et trinbræt i Laurbjerg vil bidrage til nedsat rejsetid, befolkningstilvækst og færre biler på vejene.
Meldingen fra transportminister, Thomas Danielsen (V), har ellers ikke været opløftende tidligere.
- Jeg har fuld forståelse for det lokale ønske om stop i Laurbjerg. Udfordringen er, at togsystemet er et sammenhængende system, hvor tilføjelsen af et stop giver langsommere tog for de øvrige passagerer og større risiko for forsinkelser, har han tidligere udtalt.
Tidslinje:
Laurbjerg er en by med knap 1000 indbyggere, som ligger mellem Langå og Hadsten i Favrskov Kommune.
Byen har tidligere været stationsby, men i 1982 holdt toget op med at stoppe i byen.
Siden 2012 har en gruppe borgere fra Laurbjerg kæmpet for, at byen igen skulle have et trinbræt og dermed mulighed for togtransport til og fra de større byer i regionen.
I december 2018 vedtog et politisk flertal udenom regeringen, at Laurbjerg skulle have et trinbræt.
I marts 2019 faldt finansieringen af trinbrættet på plads.
I oktober 2019 aflyste finansminister Benny Engelbrecht (S) planerne om et trinbræt på baggrund af en rapport med beregninger, som viste, at etablering af en station i Laurbjerg ville medføre en meget lille nettotilvækst i antallet og passagerer samt større risiko for forsinkelser på strækningen.
I 2023 foreslår den lokale borgergruppe, Favrskov4eren, byrådet at få genvurderet den rapport, der i 2019 spændte ben for deres trinbræt.
I foråret 2023 bestiller Favrskov Kommune den nye rapport, som analyserer perspektiverne i en genåbning af Laurbjerg Station.
Birgit Liin var dog lidt mere optimistisk efter dagens foretræde.
- Vi er i gang med en dialog, og så skal vi presse på for at næste gang, der er nogle partier, der sætter sig sammen og taler infrastruktur, så kommer det her med på forhandlingsbordet, sagde hun efter mødet.
Et stykke vej endnu
Flere trafikordførere pointerede dog fortsat, at et stop i Laurbjerg har betydelige udfordringer.
- Det, der er udfordringen, er, at det er på hovednettet mellem Aarhus, Randers og Aalborg. Hvis vi lægger et ekstra stop ind, vil det selvfølgelig være godt for de nye passagerer, der kan stige på i Laurbjerg, men det vil være rejsetidsforlængende for de passagerer, der skal til de store byer, siger Thomas Jensen, transportordfører for Socialdemokratiet, og tilføjer:
- Derfor skal vi se på det ud fra en samlet vurdering; om det er bedre for den kollektive transport og bedre for de passagerer, der er der i dag sammenlignet med de, der kunne være der i fremtiden.
Men der var også positive tilkendegivelser efter dagens møde.
- Jeg synes egentlig med den vækst, der ser ud til at være Laurbjerg og den relativt store trafik, der kan være samt det faktum, at man i Aarhus taler om bilfri zoner, så vil det være noget, jeg tænker, kan give god mening, siger Niels Flemming Hansen, der er transportordfører for Det Konservative Folkeparti.
Bliver det besluttet, at Laurbjerg igen skal have et trinbræt, så skal borgerne i byen, ifølge Birgit Liin, regne med en anlægstid på omkring tre år fra beslutningen bliver taget.