Her er de nye letbanetog
Tango og Variobahn hedder de nye tog
Nu er det afgjort. Det bliver det schweizisk-italienske konsortium Stadler/Ansaldo STS, der skal levere togene til den nye letbane i Aarhus og omegn.
- Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane, at vi har fundet det konsortium, som skal levere Letbanens transportsystem og tog. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang, siger direktør for Aarhus Letbane I/S, Claus Rehfeld Moshøj, i en pressemeddelelse.
De aarhusianske letbanetog bliver af samme model som dem, der kører i Lyon og på Bybanen i Bergen, som er Aarhus' venskabsby
- Det har været vigtigt for os, at letbanesystemet og togene i Aarhus skal bygge på kendte og afprøvede tekniske løsninger, og det gør Stadlers letbanetog og Ansaldo STS' letbanesystem. At de to virksomheder ydermere kender og har erfaring med skandinavisk design og vores specielle vejrforhold er blot et ekstra plus, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Fakta om togene:
Tango: Skal primært køre på strækningen mellem Aarhus H og Grenaa, og det har en max hastighed på 100 km/t.
Variobahn: Skal køre på strækningen Odder - Aarhus H - Lisbjerg - Lystrup, og det har en max hastighed på 80 km/t.
Desuden oplyser Aarhus Letbane I/S, at Ansaldo STS er ikke at forveksle med AnsaldoBreda, som har leveret de skandaleramte IC4-tog til DSB. De to selskaber er uafhængige søsterselskaber og en del af transportenheden i den italienske industrikoncern Finmeccanica.
Letbanen skal være færdig, når Aarhus bliver europæisk kulturhovedstad i 2017.