Fik nok efter 17 år: Nu betaler Birgitte sig fra parkerings-kaos
For 1000 kroner om måneden kan Birgitte Skovgaard Just parkere i en privat udlejers kælder tæt på sit hjem.
Da Birgitte Skovgaard Just forleden sad i sin lejlighed på Langenæs i Aarhus og så tv, blev hun ramt af en "sådan har jeg det også-følelse".
Hun så nyhederne fra TV2 Østjylland, og et indslag handlede om folks udfordringer med at finde parkeringspladser i midtbyen i Aarhus.
Her fortalte Morten Bowman, at han er så træt af situationen, at han efter 30 år på Frederiksbjerg overvejer at flytte ud af byen for at slippe for problemet med manglende parkeringspladser.
- Da jeg hørte manden fortælle, hvordan han blandt andet fravælger at deltage i sociale ting, fordi han ikke vil miste sin p-plads nede på gaden, tænkte jeg straks, at præcis sådan har jeg det også. Jeg har boet i Aarhus i 17 år, og jeg har ikke tal på, hvor ofte jeg har valgt ting fra af den grund, siger Birgitte Skovgaard Just til TV2 Østjylland.
Det er kun blevet værre
Hun mener, det er blevet særligt slemt de seneste ti år, og nu har hun valgt at betale sig fra problemet ved at leje en garage for 1000 kroner om måneden hos en privat udlejer.
Her holder hendes Toyota Aygo nu trygt og sikkert på sin helt egen plads, som ingen andre har adgang til.
- 1000 kroner er mange penge, men det siger noget om, hvor meget det påvirker ens hverdag, når man ikke kan finde et sted at holde i nærheden af sit hjem. Jeg føler mig privilegeret over at have råd til det, og jeg føler da for dem, der ikke har, siger Birgitte Skovgaard Just.
Hun kan nu se tilbage på 17 år, hvor hun ligesom Morten Bowman fra Frederiksbjerg har takket nej til at ses med venner, hvis det krævede, at hun kørte bil derhen frem for at hoppe på en bybus.
Hvor hun flere gange har valgt at overnatte hos sine forældre i Silkeborg, hvis et besøg med aftensmad trak ud.
Hvor hun har sagt nej til overarbejde eller taget arbejdsopgaver med hjem, fordi hun vidste, at sen hjemkomst til gaden var lige med ingen ledige pladser.
Og hvor hun har handlet stort ind i weekenden, så hun ikke skulle ud og køre i hverdagene.
- Det gav mig mavepine, når jeg kørte rundt og ledte efter en ledig plads, og når jeg vidste, hvordan jeg skulle planlægge hele mit liv efter det. Det var en kæmpe stressfaktor, og sådan havde jeg det i 17 år, siger Birgitte Skovgaard Just, der også kan glæde sig over et job som bogholder med fleksible arbejdstider.
Det har dog bidraget til, at hun på én eller anden måde har haft dårlig samvittighed, når hun har sørger for at komme tidligt hjem til én af de ledige pladser - vel vidende at mange andre ikke kan det samme.
Sælger den samme plads flere gange
Som TV2 Østjylland også fortalte forleden, har Aarhus Kommune solgt flere beboerlicenser til parkeringspladser, end der er parkeringspladser til rådighed i de forskellige områder.
Så giver det sig selv, at der ikke er plads til alle, men det er selvfølgelig heller ikke alle beboere, der er hjemme på de samme tidspunkter i dagtimerne.
Værst ser det ud i området Mølleengen vest for den centrale Mølleparken, hvor der er solgt 2,2 beboerlicenser for hver af de 258 pladser. Det giver en belægning på 204 procent.
På Frederiksbjerg er der solgt cirka 5600 licenser til 3600 pladser, hvilket giver en belægning på 151 procent.
Hos Birgitte Skovgaard Just på Langenæs er hver plads "kun" solgt 1,2 gange, men alligevel har hun oplevet det som stort set umuligt at finde en ledig plads, hvis hun kom hjem efter klokken 17 på hverdage.
De øvrige byområders belægningsprocenter fremgår af grafikken herunder:
Aarhus Kommune har for nylig sat prisen for en beboerlicens op.
På Langenæs kostede det tidligere 500 kroner om året at parkere frit i området, men det koster nu 2500, og licensen gælder kun for det område, man han betalt for og ikke til hele byen trods den høje pris.
Det provokerer Birgitte Skovgaard Just, at man på den måde hæver prisen så voldsomt, når problemet er det samme.
- For de tidligere lidt "symbolske" 500 kroner var det til at leve med, at man ikke var garanteret en parkeringsplads. 2500 kroner om året er noget helt andet og for nogen familier virkelig mange penge på budgettet, så jeg synes, kommunen skylder os at finde nogle løsninger snart, siger Birgitte Skov Just.
Hvad kunne det være for en løsning?
- Jamen, det kunne jo være en regel om kun én beboerlicens pr. husstand, så eksempelvis delelejligheder med fire personer med hver sin bil ikke er muligt. De kunne også gøre det mere attraktivt at tage den offentlige transport, men i stedet hæver de priserne og sparer ruter væk, siger Birgitte Skovgaard Just, der er overbevist om, at sådan noget er med til at holde folk i bilerne.