Trods lukning: Uber vil vokse i Aarhus
Kørselstjenesten Uber er snart fortid i Danmark. Men selskabet har en plan B, siger talsmand
Fra 18. april vil man ikke længere kunne bestille kørsel via kørselstjenesten Ubers app. Men selskabet har ikke kørt sine sidste ture endnu.
Det siger Ubers talsmand, Kristian Agerbo.
Selskabet lukker ned i Danmark på grund af den kommende taxalovgivning, der gør det vanskeligt at drive tjenesten videre i sin nuværende form.
Læs også
Men Uber har en plan B på den måde, at selskabet bliver i Danmark med sit teknologi-udviklingscenter i Aarhus.
- Det kontor vil fortsat vokse, og med det udgangspunkt vil vi søge politisk dialog og sørge for, at politikerne har den information, de skal bruge, for at tage de beslutninger, der skal tages.
- Og jeg har stor tillid til, at politikerne og danskerne nok skal få øjnene op, for den teknologi der er, siger han.
Der er i alt 40 ingeniører ansat ved Ubers udviklingskontor i Aarhus. De vil fortsætte deres arbejde.
"En glædens dag"
Uber lukker ned i Danmark som følge en ny taxalovgivning, som blev vedtaget af et flertal i Folketinget i februar.
Læs også
Meldingen om, at Uber lukker, skaber glæde hos flere Christiansborg-politikere.
Således kalder Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, det for "en glædens dag":
- Det er godt, at Uber har indset, at det koncept og den måde, de ønsker at drive forretning på, ikke er noget, vi ønsker i Danmark. Så det er ganske glimrende, at Uber lukker, siger Kim Christiansen, der er valgt i Østjylland.
Flere ansatte i Aarhus
Ved at beholde udviklingskontoret i Aarhus, og ved at fortsætte den politiske dialog, håber Uber i sidste ende at overbevise politikerne om, at teknologi kan gavne chaufførerne.
- Vi håber, at der bliver lavet en lovgivning, som skaber nogle rammer, der gør, at man kan udnytte den teknologi, der er tilgængelig. Vi er ærgerlige over, at teknologien, der bliver udviklet i Danmark, ikke kan bruges i Danmark, siger Ubers talsmand, Kristian Agerbo.
- Der er masser af andre lande i Europa, der bevæger sig i en anden retning, hvor de laver en lovgivning, der ikke kræver gammeldags teknologi.
Læs også
Kristian Agerbo henviser blandt andet til punktet i den nye taxalovgivning, der opretholder kravet om, at der er taxameter og sædeføler i bilen.
Uber startede i Danmark i november 2014, og mere end 2000 chauffører kører for selskabet.
Ifølge Uber bruger mere end 300.000 danskere Uber-appen.