Kø får vognmænd til at udskrive ekstraregning til kunderne
Dårlig fremkommelighed på E45 koster vognmandsbranchen dyrt. De sender regningen videre til kunderne
Lange køer på E45 koster vognmandsbranchen millioner.
Derfor lægger vognmændene nu et trængselsgebyr oveni regningen til deres kunder.
- Det er efterhånden så svært at komme frem på det danske motorvejsnet og ikke mindst her i Østjylland, at omkostningerne er steget voldsomt, siger Preben Bjerregaard, bestyrelsesformand, DKI Logistics, Horsens.
Det er helt forrykt, at det er så svært at komme frem, mener Jørgen Gaarde, bestyrelsesformand, Business Region Aarhus.
Læs også
- Det er konkurrencemæssigt helt urimeligt for østjyske virksomheder, at de er nødt til at lægge den slags afgifter på, når de skal færdes på E45, siger Jørgen Gaarde.
På 20 år er trafikken mere end fordoblet på strækningen mellem Randers i nord og Horsens i syd. Fra 20.000 biler i døgnet til over 50.000 biler i dag.
Fremkommelighed har længe været et problem for de østjyske virksomheder. Nogle steder har de helt opgivet. Derfor lader flere virksomheder nøglemedarbejdere slippe for køen på E45.
Læs også
- Om mandagen bliver medarbejderne hjemme og har hjemmearbejdsplads, fordi det er helt umuligt at komme frem på E45 om mandagen især. Det er ikke godt for væksten, siger Finn Pedersen, bestyrelsesformand, Business Horsens.
Regeringens løfte om at bruge 500 mio. kroner på at udvide E45 på strækningen mellem Aarhus Syd og Skanderborg Syd er ikke tilstrækkelig.
- Det løser ikke vores problem i Horsens. Det sidste stykke fra Skanderborg mod Vejle vil vi gerne finde en løsning på, siger Finn Pedersen.
Et løsningsforslag fra vognmandsbranchen er derfor at åbne nødsporet fra Vejle til Randers.
Du kan se mere om trængselsgebyret i videoen øverst på siden.