Kampagner slår fejl: Bilister drøner over for rødt
I Aarhus har de i flere år kæmpet for at få folk til at stoppe i lyskryds, når den skifter til rødt. Men kampagnerne virker ikke
- Det er et kæmpestort problem. Rødkørsler og sen-gulkørsler det er det værste man kan gøre, fortæller Pablo Celis, som er civilingeniør i Aarhus Kommune.
Sen-gulkørsler er lige inden, lyskurven skifter til rødt.
- Fire ud af seks ulykker skyldes, at en af parterne har kørt over for sen-gult eller rødt. Det er alvorlige ulykker og dødsulykker, vi skal have reduceret, siger Pablo Celis.
Læs også
Selvom Aarhus Kommune har kørt den samme kampagne år efter år, så er effekten svær at få øje på .
- Kampagner virker, men først over en lang årrække. Jeg tror først, vi begynder at se effekterne af det her om seks til otte år.
Koster 300.000 kroner
Aarhus Kommune måler antal af rødkørsler i krydset Lystrupvej/Grenåvej. I 2014 var der 41.123 rødkørsler, i 2015 40.909 rødkørsler. Og sidste år var der 41.452.
- Er de her penge brugt godt nok, når det ikke virker?
- Ja, nu kan man ikke sige, at det ikke virker. Det, vi registrerer, er direkte rødkørsler, vi har ikke registreret sen-gulkørsler, siger Pablo Celis.
Hver kampagne koster 300.000 kroner.
- Det er en lille kampagne, vi kører i Aarhus med en begrænset økonomi, så vi kan ikke blæse det stort op ligesom nationale kampagner. Vi skal bare huske, at én enkelt ulykke med alvorlig personskade koster samfundet langt mere, end det vi bruger, siger Pablo Celis.
Så længe bilisterne fortsætter med at køre over for sen-gult og rødt lys, så fortsætter kampagnerne.
- Der kommer en ny kampagne i 17, der kommer også en i 18 og i 20, indtil vi kommer det her til livs, fortæller Pablo Celis.
Du kan se mere om kampagnerne i indslaget øverst på siden.