Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

Eftersøgning fortsætter

Reddede mand fra druknedøden

Martin Jørgensens farvel til AGF

Tilbygning skaber debat

Til kamp mod den blinde vinkel

Vand for millioner

Ældre frygter fremtiden

Paradis for lystfiskere

Iværksættere hitter

Årets første sne

Klubber mister medlemmer

Tegning fjernet

Vrede dagen derpå

Reddet i 11. time

Fans tættere på banen

Forsøg med gourmetmad

Eksklusiv koncert

Danmarks bedste ko

Postevand på pap

Nyt skoleforlig

Forlig efter politisk drama

Diabetes koster milliarder

En af de bedste

Computerspil i skolen

De første 100 dage

Borgmester i skole igen

Smagen af Østjylland

Demonstrerer stadig

Ghettoliste er usund

Besætter universitet

Frygter for arbejdspladser

Motion i alle skolefag

Gode iværksætterkommuner

På jagt efter vækst

Plejehjem genstarter sig selv

Lektiecafé på skolen

Kan du klare en dag her?

Plejehjem genstarter sig selv

Lektiecafé på skolen

Supersygehus får alligevel køkken

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Videoarkiv

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Eftersøgning fortsætter

Martin Jørgensens farvel til AGF

Til kamp mod den blinde vinkel

Årets første sne

Tegning fjernet

Fans tættere på banen

Postevand på pap

De første 100 dage

Borgmester i skole igen

Demonstrerer stadig

Ghettoliste er usund

Besætter universitet

Frygter for arbejdspladser

Motion i alle skolefag

På jagt efter vækst

Plejehjem genstarter sig selv

Lektiecafé på skolen

Kan du klare en dag her?

Plejehjem genstarter sig selv

Lektiecafé på skolen

Supersygehus får alligevel køkken

Træpiller afløser kul

Vækst og arbejdspladser

Aarhus-dokumentar får filmpris

Vælgermøde i tallerkanhøjde

Glæder sig til ny viden

Vælgermøde med middag

Dyrt at redde pakhus

Kometlanding er en succes

20-årig voldtaget i Aarhus

Strømforsyning er død

Kæmpekor synger Brahms

Kvinder uden sminke

Karlas Kabale på teatret

Museum giver trafikkaos

Billige boliger

Bedre plejehjem

Ombejlede studerende

Museum giver trafikkaos

Succes med Subway Surfer