Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

Holder øje med tyvene

Tidligere tyv giver tips

Dagen derpå

Gør byen spiselig

Farvel, Kurt

Dag blev Årets Østjyde

Kunne være undgået

Flere uheld på Fårupvej

Sparer på vejsalt

Patienter bestemmer selv

Flaskepost fundet

Første jul i Danmark

Millioner til Samsø

SMS stopper indbrud

De rige i Skanderborg

De fattige i Norddjurs

Vinder stor ordre

Tag stilling til donation

Et bedre sted at bo

Husk tandbørsten

Liv i landsbyerne - 1

Liv i landsbyerne - 2

Carina-sagen er afgjort

Panserglas til mobilen

Aktier gav millioner

Kritik efter ulykke

Oprydning i Aarhus Domkirke

Årets Østjyde - Finalist 5

Domkirken fortsat lukket

Brand lukker domkirken

Beredskaber lægges sammen

Frygter for sikkerheden

Hærværk mod kirke

Ros til Randers

Inddrager brugerne

Kritik af kommumne

Nyt syn til udsatte borgere

Overvågning i busserne

Kæmper om kunderne

Reddet af studiekammerat

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Videoarkiv

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Gør byen spiselig

Patienter bestemmer selv

Tag stilling til donation

Et bedre sted at bo

Husk tandbørsten

Liv i landsbyerne - 1

Aktier gav millioner

Oprydning i Aarhus Domkirke

Årets Østjyde - Finalist 5

Domkirken fortsat lukket

Brand lukker domkirken

Beredskaber lægges sammen

Frygter for sikkerheden

Hærværk mod kirke

Nyt syn til udsatte borgere

Overvågning i busserne

Reddet af studiekammerat

Det internationale universitet

Jul under besættelsen

Håbets Allé vokser frem

Matematik i vuggestuen

Rift om julehjælpen

Julefrokost for ledige

Internationalt universitet

Lucia optog

Røveri mod Netto

Danmarks bedste hospital

Patientforening jubler ikke

Internationalt universitet

Forventer ikke større gaver

Får afløb for frustrationerne

Programmering på skemaet

Til kamp mod madspild

Rottelort i slik

Herberg for hjemløse

Pædagoger dumper reform

Hærværk indhenter unge

Spiller mod mobning

Eftersøgning fortsætter

Ung superforsker