Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Opgør ulmer i Randers

Østjysk eksporteventyr på vej

Sløret løftes for program

En sjælden køretur

Børn samler ind til kræftramte

Han bliver yngre med årene

Politik møder kunst

HB Køge - AGF

Omsorgssvigt i Skanderborg

Yahya som kunstmaler

Kæmper for de lokale butikker

Det nytter at stå sammen

Besøgsbaby på plejehjem

Regninger ikke annulleret

100 ledige på besøg

Svært at finde arbejdskraft

Læreplads til flygtning

Jagter økserøver

Søger fred i sjælen

Udspillet på eget græs

Skattekroner til skiture

Rådgivning til ofre

Råbånd skal ikke udleveres

Ironman for livet

Stjerneparade på nyt album

Bundprop overgiver sig ikke

Klar til valgkampen

Nye flygtninge til Østjylland

En udfordring

Japansk skole

90 års fødselsdag

Lokalt opgør

BSV tæt på semifinale

Gebyr for at glemme aftale

Teaterdirektøren stopper

Unge føler sig udstødte

De elsker at flyve

Altid på farten

Ny radiostation for tung rock

Ingen semifinale til Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Sløret løftes for program

Politik møder kunst

HB Køge - AGF

Yahya som kunstmaler

Besøgsbaby på plejehjem

Regninger ikke annulleret

100 ledige på besøg

Jagter økserøver

Rådgivning til ofre

Ironman for livet

Japansk skole

90 års fødselsdag

Lokalt opgør

Teaterdirektøren stopper

Unge føler sig udstødte

De elsker at flyve

Ny radiostation for tung rock

Ingen semifinale til Aarhus

Historien lever stadig

Århus Håndbold - Skjern

Øko take away

Med egen forfatter

Klar til at fejre Dronningen

Klar til at fejre Dronningen

Skal møde Dronningen

Bilerne skal ned i jorden

Vil forebygge løbeskader

Tålmodig filminstruktør

Kritik af manglende toiletter

Enke kræver erstatning

AGF på andenpladsen

Dronningen er i Aarhus

Gardehusarerne øver sig

Gardehusarerne i Aarhus

Firserstemning i Ridehuset

Nattefrost skræmmer haveejere

Havnen er for fin

Kunst på kroppen

Pensionist og styrkeløfter

AGF mod Roskilde