Aarhus: Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."