Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

Bølge af røverier

Kommunalt rederi

Fotofælde i lyskryds

En digital postkasse

Sætter pris på museet

En stor dag

Cirkus på skoleskemaet

Øretævernes holdeplads

1000 år i Østjylland

Sen reaktion på skud

Trafikpropper bremser vækst

Fokus på østjysk vækst

Brug nødsporet

Sort Sol over Østjylland

Stærekasser på vej

Opfindelse kan smage

Motorvej graves ned

Kampagne virker ikke

Huse rives ned

Hjem til Aarhus

Jagter pistol røver

Kommune køber fængsel

Kampagne virker ikke

Kampagne virker ikke

Jagter pistolrøver

Jobcenter skal undersøges

River husene ned

Hjem til Aarhus

Kommune køber fængsel

Må ikke se tallene

Modstand mod asylcentre

Asylsøgere på plejehjem

AGF indtager oprykningsplads

Stadig sulten efter sejr

Radioer på udstilling

Strømmer til efterskoler

Ebeltoft mangler brandfolk

Åbent hus i Dokk1

Grønt liv i storbyen

Undervandsjagt er et hit

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Videoarkiv

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Bølge af røverier

Fotofælde i lyskryds

Sætter pris på museet

Øretævernes holdeplads

1000 år i Østjylland

Trafikpropper bremser vækst

Fokus på østjysk vækst

Brug nødsporet

Stærekasser på vej

Opfindelse kan smage

Kampagne virker ikke

Hjem til Aarhus

Kampagne virker ikke

Kampagne virker ikke

Jagter pistolrøver

Hjem til Aarhus

AGF indtager oprykningsplads

Radioer på udstilling

Åbent hus i Dokk1

Grønt liv i storbyen

Aarhusianer på terrorliste

Lægekonsultation på mobilen

Slidte dæk koster dyrt

Fra lømmel til lærling

Uddannelsesmesse i Gellerup

Aarhus skal sortere affald

Herreløse katte er et problem

Nyt stort underskud i AGF

Snigpremiere på Dicte

Fitness for hjernen

Anholdt for kidnapning

Serierøver på spil

Forstår ikke manglende affaldssotering

Serierøveren slår til igen

Strik og film

Magtens Mennesker

90.000 demente

Ballade om lufthavnen

Hjemløse vasker biler

Nyt liv på Ceresgrunden