Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Borgere hjælper med partiprogram

Håndboldopgør i Randers

Sportsfolk hylles

Spinning for børns hjerter

Formand i stormvejr

Større teateroplevelser

"De Eneste To" på hjemmebane

Sidste forestilling før farvel

Ingeniørspirer kom indefor

Slipper hundekræfterne løs

Elever vælger blå regering

Byggeboom i Aarhus

Søger plads til flere

Mistillid til udvalgsformand

En vej ud af bander

Eleverne stemmer

Færre indbrud

Smidt ud af partiet

Professionelle tyve

Ulven er flyttet ind

Fritidsjob er godt

Sov-godt-pose

Jagter fartsyndere

Millioner i bøder

Vil være borgmester

Valg på skolerne

Debatten fortsætter

Ny kommunaldirektør

Lokker unge i job

Frygter rotte plage

Dødstrusler mod volleyklub

Trafikken står stille

Parkering på torvet

Formel 1 på gaden

Dødstrusler mod Volleyhold

Nye jægere på jagt

Kreative møder

Sport giver livet mening

Tager socialt ansvar

Bikini-fitness hitter

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Borgere hjælper med partiprogram

Større teateroplevelser

Sidste forestilling før farvel

Ingeniørspirer kom indefor

Byggeboom i Aarhus

Søger plads til flere

En vej ud af bander

Færre indbrud

Professionelle tyve

Ulven er flyttet ind

Fritidsjob er godt

Sov-godt-pose

Valg på skolerne

Formel 1 på gaden

Kreative møder

Sport giver livet mening

Fanget i højden

Fra OL til Aarhus

Komet overrasker forskere

Kometviden har perspektiver

Sætter betaling i bero

Aarhus må stoppe betaling

Printer fremtiden i 3D

Debat om brugerbetaling

Imod brugerbetaling

Kunst i Bispehaven

Stærk ide

Frivillige skal hjælpe

Flere hjemløse

Mere skak i skolerne

Fredelige demonstrationer

Demonstrationer i Aarhus

Skak gør børn klogere

Bekræfter fund af savnet

Mange nye medlemmer

Mysterium kan være løst

En hyldest til Carl Nielsen

Besparelser rammer døende

Aarhus vil hjælpe flere børn

Presser forældre