Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Hjælp på vej til Heidi

Cykelhelt hjem til fest

Sygehus ansætter patienter

Opgiver anklage i chikanesag

Succes for minipacemaker

Drabsmand flygtet

Udgraver jernalderlandsby

Præventiv indsats virker

Frygter for velfærden

Vestas udvider i Randers

Oprør i hotelbranchen

Ny direktør på Aarhus Teater

Kun een østjysk minister

Store forventninger

DM-cykling i Rønde

Stor cykelfest på Djursland

Guld til BMX-kører

Gellerup under forvandling

Aflyser rejser til Tunesien

Aarhus satser på sejlsport

Satser på modent publikum

Landets højeste karakterer

Allersidste skoledag

Ny rute til Stockholm

Millioner på spil

Indflytning i superbyggeri

Ny Riis i dansk cykelsport

Sommerland anklages for racisme

Erhverv i top i Norddjurs

Feriesteder fryger ikke sommeren

Vandflyver-drømmen snart virkelighed

Mere 70'er i Den Gamle By

DM i landevejscykling

Fire uger uden bad

Borgmesteren på plejehjem

Skal vaske hænder

Taber sig i arbejdstiden

Tour de Mols Bjerge

Her skal spares

Glæde i Grenaa

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Succes for minipacemaker

Præventiv indsats virker

Frygter for velfærden

Ny direktør på Aarhus Teater

Guld til BMX-kører

Gellerup under forvandling

Aflyser rejser til Tunesien

Aarhus satser på sejlsport

Indflytning i superbyggeri

Ny Riis i dansk cykelsport

Feriesteder fryger ikke sommeren

Vandflyver-drømmen snart virkelighed

Mere 70'er i Den Gamle By

Borgmesteren på plejehjem

Skal vaske hænder

Vil stoppe uro

Den kolde sommer

Kortspil i skolen

Ballade lukker Netto

Kjeld Holm takker af

Kjeld Holm takker af

På med løbeskoene

Bibliotek i verdensklasse

Løb tyvstarter

Østjylland stemmer

Det første valg

Forbudt kærlighed

Kæmper om tvivlerne

Går videre med lufthavnsplaner

Nu kommer lejerne

Moderne tider på biblioteket

Forberedelse i fuld gang

Historisk valgduel

Ny direktør til Aarhus Festuge

Valgmøde i arbejdstiden

Bilisterne bliver i bilen

Ny direktør for Aarhus Festuge

Valgmøde i arbejdstiden

Historisk valgduel

Flygtningefest i Aarhus