Vi anvender cookies!

tv2oj.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan forbedre brugeroplevelsen. Læs mere

Piger og drenge glade hver for sig

Piger er glade for undervisning uden drenge (arkivfoto)
Forskerne er skeptiske overfor kønsopdelt undervisning
  • Tip
  • Print

Send artiklen "Piger og drenge glade hver for sig" til din ven.

ajax load

(*) skal udfyldes.

25. jul 2011, kl. 07:10

Aarhus:

Over hele landet splitter folkeskolelærere deres klasser op i drenge- og pigehold for at skabe bedre undervisning. Men en af verdens førende uddannelsesforskere afviser, at den populære metode løfter det faglige niveau. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Susan Al-Roubai og Sofie Kielsholm Jacobsen er ikke i tvivl. De to kommende 8. klasse-piger fra Vejlby Skole ved Aarhus er mere end tilfredse med, at de gennem flere år har haft undervisning piger og drenge hver for sig i flere fag.

- Det gør, at man føler sig mere tryg ved at sige noget. Vi havde det svært drengene og pigerne sammen med rigtig meget uro i timerne, og det gik ud over undervisningen. Der hjalp det virkelig meget at blive delt op, fortæller pigerne.

De seneste år har en række skoler sat kønsopdelt undervisning på skemaet for at give urolige drenge bedre rammer og piger et frirum.

Men udenlandsk forskning viser, at den populære metode ikke løfter elevernes faglige niveau.Det fortæller en af verdens mest anerkendte uddannelsesforsker John Hattie, der i dag er forskningsleder ved universitet i Melbourne, Australien.

Hattie har samlet resultater af kønsopdelt undervisning fra blandt Storbritannien, og New Zealand som led i en af verdens største uddannelsesundersøgelser baseret på forskning blandt mere end 80 millioner elever.

- Det har generelt ikke betydning for børnenes indlæring, at piger og drenge bliver delt. Det er lærernes kompetancer, der betyder noget for, hvad børnene lærer," siger John Hattie til Kristeligt Dagblad.

Han finder det helt forkert, at undervisningsdebatten i Danmark og flere vestlige lande fokuserer så meget på forskelle mellem drenge og piger:

- Helt overordnet er der ret små forskelle mellem drenge og piger. Drenge er indbyrdes forskellige, og det samme er pigerne. Det er rigtigt, at piger ofte er socialiseret til at være mere stille, og at flere drenge dropper ud af skolen. Men drengene indhenter pigernes forspring senere i livet. I stedet burde debatten fokusere kvaliteten af undervisningen, for det er det, der for alvor rykker eleverne, siger John Hattie.

Der er ikke lavet danske målinger af det faglige udbytte ved kønsopdelt undervisning . Men professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet har været med til at evaluere et stort projekt om drenges liv og læring på ni folkeskoler i Aarhus Kommune. Her var kønsopdelt undervisning en del af indsatsen.

- Vores evaluering i Aarhus viste, at både lærere, piger og drenge har været tilfredse med den kønsopdelte undervisning. Vi forsøgte at måle elevernes trivsel, men der var ikke nogen klar sammenhæng.

Kønsopdelt undervisning er ikke en metode, der revolutionerer undervisningen, men det kan være fornuftigt at bruge i nogle situationer, siger Per Fibæk Laursen.

Konsulent og psykolog Ann-Elisabeth Knudsen har været med til at udbrede idéen om kønsadskilt undervisning i Danmark, og hun er varm
fortaler for metoden:

- Vi taber en fjerdedel af drengene i skolesystemet. De får ikke nogen uddannelse og havner i mange tilfælde på kontanthjælp. Ved at kønsopdele undervisningen kan vi tage toppen af den skæld ud og de nederlag, mange drenge oplever i folkeskolen. Drenge og piger lærer forskelligt, fordi deres hjerner fungerer forskelligt. Derfor giver det god mening at lave afgrænsede forløb med kønsadskilt undervisning."
hvid

paa_forsiden_lige_nu På forsiden lige nu forside

streg1000pxgrafik garfik

Så klappede fælden

Stadig flere frivillige

Frivillige på treholdsskift

Det sidste billede

Dom i sag om agent

Cyklister kritiserer letbane

Bitter strid om MRSA

Bedre kommunikation

Tjek på teknologi

Flere i kamp mod ebola

Bitter strid om MRSA

Opdaget på YouTube

Kæmper for flexjob

Til kamp for elefanten

Vrede over skolelukninger

Gør klar til ny sæson

Forældre protesterer

3.000 underskrifter

Kritiserer svar fra skoleleder

Hubertusjagt er aflyst

Skal arbejde trods sygdom

Giver oldtiden nyt liv

Takt og toner i skolen

Gymnastiktræneren

Vil halvere gigtafdeling

Presset af nethandel

Stor pengegave til skoler

Mål på stribe

Vind 100.000 kroner

Ambassadør for Mols

Politikerne vakler ikke

Pianosalon i baggård

Aarhus dropper slogan

Teater mister statsstøtte

Messe med gamle LP'er

Forhindringsløb i fængslet

Aktieemission i AGF

Besøgshunde på prøve

Christopher i Grenaa

Samsø hitter

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Seneste nyt Aarhus

streg1000pxgrafik garfik

Videoarkiv

streg1000pxgrafik garfik

streg1000pxgrafik garfik

Så klappede fælden

Dom i sag om agent

Cyklister kritiserer letbane

Flere i kamp mod ebola

Opdaget på YouTube

Hubertusjagt er aflyst

Giver oldtiden nyt liv

Takt og toner i skolen

Presset af nethandel

Stor pengegave til skoler

Pianosalon i baggård

Aarhus dropper slogan

Teater mister statsstøtte

Aktieemission i AGF

Besøgshunde på prøve

Succes for Aarhus Teater

Tyvekoster for en million

Bakken sendt til tælling

Valgkampen er begyndt

Populær vej

Dans på skoleskemaet

Vild med trøjer

Sigtet for at aflure SMS´er

Sigtet for at aflure SMS´er

Flere unge hjemløse

Rædsel i Syrien

Hjælp på byggepladsen

Læge hjemme igen

Vil hjælpe flygtninge

Forlag i klemme

Planer om ny bydel

Rekordhøje besøgstal

Perler fortæller nyt om oldtid

Styrelse ser på bølger

Kunsten at åbne en østers

Lossepladser truer

Vand på vejbanen

Et liv i savn og frygt

Frygter narko og skud

Brand formentlig påsat