Skoleelever bestemmer selv over deres skema
På Rønbækskolen i Hinnerup er det traditionelle skoleskema skiftet ud med et ugeskema
En stille revolution er langsomt ved at brede sig på de danske folkeskoler. Ugeskema-revolutionen hedder den, og det er en ny måde at undervise på, hvor eleverne i højere grad får lov til at bestemme, hvad de har lyst til at lave og hvornår.
Rønbækskolen i Hinnerup er en af de skoler, der har taget revolutionen til sig, og eleverne er begejstrede, for de synes, det er meget sjovere at gå i skole nu, hvor de ikke har et fast skema.
- Det er jo en helt anden måde at tænke undervisning på. Det er en kæmpe motivationsfaktor, siger Anette Brøchner, der er lærer på Rønbækskolen.
Tiden, hvor læreren stod ved tavlen og bestemte, hvad eleverne skulle lave det meste af dagen, er slut. Nu bestemmer børnene i højere grad selv.
- Det, det går ud på, er, at man bevarer børnenes motivation for at lære. Børnene skal lave se meget som muligt, og de skal være glade for at komme i skole, siger Anette Brøchner.
I 3.c fortæller lærerne hver mandag, hvilke opgaver eleverne skal lave i løbet af ugen, og så har eleverne et skema, hvor de krydser af, hvad de har lavet.
Hvis de ikke arbejder seriøst med opgaverne i løbet af ugen, og derfor ikke bliver færdige, får de dem med hjem som lektier i weekenden.
Se mere om den nye undervisningsmetode og hør, hvad eleverne synes om den, i TV-indslaget øverst på siden.