Hvem skal betale for lufthavnen?
Store østjyske virksomheder er glade for en mulig placering ved Thomasminde, men afviser at ville støtte projektet økonomisk
I dag, tirsdag, besluttede Aarhus Kommune at arbejde videre med planerne om at etablere en ny lufthavn, og det får det østjyske erhvervsliv til at juble. Men selvom virksomhederne glæder sig til at benytte en ny lufthavn, vil de ikke være med til at betale for den.
Magistraten i Aarhus Kommune holdt i tirsdag møde, og der var lufthavn på programmet.
- Nu er der lagt op til, at byrådet kan træffe en beslutning. Enten arbejder vi videre med Thomasminde, eller også må vi nøjes med den lufthavn, vi har nu, siger Marc Perea Christensen (K), der er magistratmedlem i Aarhus Kommune.
- Vi får også afholdt et borgermøde i den her proces om et par uger, så byrådet kan få så mange input som overhovedet muligt.
Hos Dansk Industri Østjylland hilser de beslutningen velkommen og åbner op for, at store østjyske virksomheder tager del i investeringen.
- Man kan måske lave en lufthavnsaktie, som man kan udbyde til forskellige virksomheder, som man kunne købe op alt afhængig af, hvor stor en betjening man bruger lufthavnen. Der kunne være mange kreative ideer for, hvordan man kan skabe det finansielle grundlag, og det tror jeg på kan lade sig gøre, siger Steen Bødtker, der er formand for Dansk Industri Østjylland.
Marc Perera Christensen ser gerne, at erhvervslivet bidrager til lufthavnen.
- Det vil naturligvis være dejligt, hvis der vil være dele af det midtjyske erhvervsliv, der har lyst til at være med og kan se sig selv som en del af en ny lufthavnsløsning, siger han.
Store østjyske virksomheder er glade for den mulige placering ved Thomasminde, men her er lysten til putte penge i projektet ikke stor.
- Vi driver mejerivirksomhed, og vores ejere, vores landmænd, er i forvejen godt presset, og vi er fokuseret på at drive en lønsom virksomhed, når det handler om mejeri, og det har ikke noget med lufthavnen at gøre. Vi ser det ikke som vores opgave at investere eller drive en lufthavn i Aarhus-området, siger Kasper Ibsen Beck, der er kommunikationsdirektør i Arla.
Og kollagen i Grundfos er enig.
- Vi mener, det er en samfundsopgave at etablere en ny midtjysk lufthavn, og det har vi sagt hele tiden. Det er klart, at vi vil bidrage med passagerer, når driften kommer i gang, men at gå ind og finansiere en lufthavn, det synes vi ikke, er logisk, siger Kim Nøhr Skibsted, kommunikationsdirektør i Grundfos.
Du kan se mere om lufthavnen i tv-indslaget øverst på siden, hvor Marc Perera Christensen er med som gæst i studiet.