- Vær varsom med at blande elever
Aldersintegreret undervisning løser nogle problemer, men skaber nye, mener forskningschef
De østjyske kommuner skal tænke sig grundigt om, inden de indfører aldersintegreret undervisning i folkeskolerne.
Sådan lyder advarslen fra forskningschef Andreas Rasch-Christensen, efter at Silkeborg Kommune har besluttet at blande elever fra 4. til 9. årgang.
I stedet for alder skal de sættes sammen efter modenhed, interesser og forudsætninger for læring.
Den aldersintegrerede undervisning har tidligere kørt som et forsøg på Buskelundskolen i Silkeborg, men skal nu altså bredes ud til andre skoler.
Andreas Rasch-Christensen advarer dog imod uden videre at kopiere forsøget. Hvis det skal være en succes, kræver det ændringer i skolens organisation.
Se: Silkeborg blander eleverne
- Det er ikke nødvendigvis en bedre ramme i forhold til den ramme, der er nu. Hvis man skal lave aldersintegreret undervisning på skoler, som ikke har erfaring med det, så skal lærerne samarbejde på nye måder, de skal kompetenceudvikles på nye måder, og ledelsen skal have et andet fokus, siger Andreas Rasch-Christensen.
- Der skal være nogle gode argumenter for at ændre rammen så radikalt, som man gør her - for alle skolers vedkommende.
Andreas Rasch-Christensen afviser ikke, at aldersintegreret undervisning kan have fordele. Det er dog vigtigt, at skolerne er bevidste om de mulige faldgruber.
- Det er udmærket at eksperimentere med det og bruge det lejlighedsvist. Hvis man har nogle sociale mål med det, så er det godt. Men det efterlader skolen med nogle andre udfordringer, nemlig at eleverne måske er på samme udviklingsstadie, men har forskellige faglige forudsætninger. Men løser måske nogle problemer, men der opstår nogle nye.
Se interviewet med Andreas Rasch-Christensen i videoen øverst i artiklen.