Succesfuld branding i Horsens
Succes med at stå sammen i kommunen
Horsens har de seneste år haft stor succes med sit image udadtil. Horsens kan blandt andet bryste sig af at være i top tre over landets vækstkommuner.
Et resultat der blandt andet er målt på befolknings-forøgelse, men også på, at byen er lykkedes med at brande sig.
- Strategien blev lagt for en hel del år siden om, at erhvervslivet, kommunen, alle, som havde nogle aktive opgaver i kommunen, satte sig sammen og fandt ud af, hvordan gør vi det?, siger Poul Ulsøe, der er bestyrelsesformand i Business Horsens, til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Noget af det, man gjorde i Horsens, var at renovere gågaden og øge indsatsen over for arbejdsløshed. Derudover fik man kommunens middelalderfestival på Danmarkskortet i en sådan grad, at den blev nomineret til en Zulu Award i 2012 for bedste live-oplevelse.
Og spørger man Poul Ulsøe, er der en særlig grund til, at Horsens har fået den succes:
- Vi bruger en måske lidt slidt floskel og siger: "Vi løfter i flok" - det var sådan et udtryk, borgmesteren har brugt i snart mange år. Men det var sandheden.
Samarbejdet mellem kommunen og erhvervslivet kom da også til udtryk i september, da borgmester Peter Sørensen skrev under på skødet til byens varetegn, fængslet.
I tv-indslaget øverst på siden kan de se mere om Horsens' succes med at stå sammen og skabe et brand udadtil.