Ekstra pres på trafikken
Nu begynder nyt anlægsarbejde til letbanen
Fra mandag den 27. oktober og helt frem til april 2015 vil en af de trafikerede færdselsårer i Aarhus være under endnu større pres.
Det sker, når næste etape af anlægsarbejdet til den kommende letbane sættes i gang. I første omgang er det strækningen ved Nørrebrogade, som de næste fem måneder vil blive berørt af arbejdet.
Her skal der bygges to nye tunneller til cyklister og fodgængere og en elevatorskakt ved den eksisterende tunnel mellem Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.
Ifølge anlægschefen ved Aarhus Letbane, Jørgen Hansen, kan det ikke undgås, at arbejdet i perioder vil genere trafikken.
- Arbejdet med tunnellerne er kun begyndelsen på et længerevarende vejarbejde på Nørreport, Nørrebrogade og Randersvej, som resulterer i, at Danmarks første letbane kan køre i Aarhus i 2017. Det håber vi, at byens borgere og trafikanter har forståelse for og tålmodighed til, siger han i en pressemeddelelse.
I hele anlægsperioden vil der være to spor farbare i begge retninger. Det kan lade sig gøre ved, at vejbanerne til busser bliver inddraget til almindelig trafik. Også hastigheden på strækningen, som normalt er 60 kilometer i timen, vil blive sænket.
Naboerne til byggeriet kan samtidig forvente en del støj i anlægsperioden i tidsrummet fra klokken syv til 18 mandag til lørdag.
Arbejdet ved Nørrebrogade er kun begyndelsen på en længevarende proces. Nedenfor kan du se, hvordan tidsplanen for projektet ser ud i 2015:
- Februar til august: Strækningen fra Nordre Ringgade til Nørregade
- Juni til august: Nørregade - Mejlgade
- Juni til september: Nordre Ringgade - Hasle Ringvej/Vejlby Ringvej
- September til december: Randersvej fra Ringvejen til Nehrus Allé