Fra afsky til prestige
Klar information gør den nye motorvej populær
At føre en motorvej gennem Silkeborg er ikke længere en dårlig fortælling - det er nærmest blevet til et prestige-byggeri.
Men at opnå opbakning til motorvejen fra både politikere og borgere har været en stor opgave. Derfor har projektchef Carsten Sandgaard fra Vejdirektoratet siden starten af byggeriet satset massivt på åbenhed og kommunikation. Man har blandt andet etableret et særligt informationscenter, hvor gæster kan få svar på deres spørgsmål til motorvejsprojektet.
Blandt lokalbefolkningen var der massiv modstand mod særligt placeringen af et motorvejsstykke på 29 kilometer.
- Med alle de besøgende jeg har, både kritiske og positive, så håber jeg, at med den kommunikationsindsats, vi laver her, så er der nogen, der er knapt så kritiske, når vi åbner motorvejen, siger projektchef i Vejdirektoratet Carsten Sandgaard til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Motorvejen overdrages til bilisterne og kommunen i 2016. Indtil da fortsætter Carsten Sandgaard med at vise gæster rundt.
Som tak for sin ekstraordinære kommunikationsindsats har Carsten Sandgaard og Vejdirektoratet modtaget Silkeborg Erhvervs kommunikationspris.
I videoen øverst i artiklen kan du se en reportage fra informationscentret i Silkeborg.