De unge er ikke digitale
Video skal få unge til at tilmelde sig digital post
Det er vanskeligt at få de unge til at bruge internettet. I hvert fald når det drejer sig om digital post. Indtil nu er det kun fire ud af ti unge mellem 15 og 24 år, der har skaffet sig en digital postkasse.
Nu forsøger Silkeborg kommune i samarbejde med 10 andre kommuner at gøre noget ved det.
- Vi har lavet en kampagnefilm målrettet de unge i forhold til at gøre opmærksom på digital post, siger Heidi Duus, projektleder i Silkeborg Kommune.
Og det virker som en god idé, for det er kun 43 procent af de 15 til 24-årige, som har tilmeldt sig den digitale postkasse.
Fra 1. november i år vil alle breve fra kommunen og andre offentlige institutioner ikke længere havne i postkassen. De bliver i stedet sendt digitalt.
Se: Hjælp hinanden med digital post
- Jeg har ikke rigtig hørt noget om det, så jeg tænker bare, at det fungerer, som det gør nu, hvor jeg får det med brev, siger Emilie Aagaard, som er gymnasieelev i Silkeborg.
Og hun er ikke den eneste.
- Jeg har aldrig hørt om et før. Jeg ved ikke, hvor jeg skulle vide det fra, siger Josefine Bæk, der også er gymnasieelev i Silkeborg.
Nu håber Kommunen, at videoen kan være med til at lave om på det manglende kendskab til digital post.
- Der er noget relevans i det her, som gør, at man som ung ikke er optaget af det, og det kan godt være, at det har været sagt, men at man ikke ser sig selv som den store modtager, siger Heidi Duus.
Du kan se mere om de unge og den digitale post i indslaget øverst i artiklen.