Tvivler på kampagne
Torsten Wegner tror ikke på trafik-kampagne
For tredje år i træk sætter Aarhus Kommune gang i en kampagne mod et stigende antal bilister, der kører over for gult og rødt. Denne gang forsøger man at nå bilisterne ved at uddele klistermærker og gratis parkering.
Men den strategi virker ikke, mener Torsten Wegner, der har mange års erfaring med målrettet kommunikation.
- Nej, det tror jeg ikke på. Jeg tror gerne, at folk tager imod en gratis parkering i byen, men jeg tror ikke, at det ændrer deres trafikale adfærd. Når man kører overfor rødt eller gult, så er det et udslag af danskernes selvretfærdige egoisme i trafikken. At vi alle sammen har en lille smule mere travlt end de andre, og derfor er det i orden, at vi selv kører over for rødt lys, men det er ikke i orden, at de andre gør det, siger Torsten Wegner, der er kommunikationsrådgiver.
SE: Kør ordenligt - Parker gratis
Hos Rådet for Sikker Trafik mener man, at det handler om at gentage budskabet igen og igen, hvis det skal have en effekt.
- Man kan ikke med et hug ændre folks adfærd. Kampagnerne virker, men kampagner virker aldrig, hvis man laver en enkelt eller to. Det afgørende er, at man tager det lange seje træk, og det er år efter år, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik.
Han påpeger, at samarbejde med politiet også er vigtigt for at nå målet med kampagnerne.
Du kan se mere om kampagnen i indslaget øverst i artiklen.
Har du en idé til, hvordan man kan stoppe bilisterne i at køre over for gult og rødt lys, så vil TV 2 | ØSTJYLLAND gerne høre den. Send den i en mail til redaktion@tv2oj.dk