Tilfredse med ambulancer
Patienter tilfredse med akutlægebil
Patienterne er tilfredse med kvaliteten af ambulancetjenesten i Region Midtjylland.
Det viser en ny stor brugerundersøgelse som Region Midtjylland har gennemført blandt de borgere, der har haft behov for ambulance eller andre former for præhospital hjælp som for eksempel akutlægebil.
Undersøgelsen er den første siden regionens sundhedsfaglige personale i foråret 2011 begyndte at vurdere, hvilken hjælp der skal rykke ud til forskellige former for akut sygdom og skade.
For borgere og patienter har der været tale om en periode med tilvænning, og nogle af de mindre tilfredse borgere har haft forventninger om, at de selv afgjorde, om en ambulance skulle rykke ud.
Personalet gør forskellen
Deltagerne i brugerundersøgelsen er trygge ved kvaliteten af den omsorg og behandling de får fx på vej til hospitalet.
99 pct. af de som har haft behov for præhospitalets hjælp har svaret, at deres samlede indtryk er enten godt eller meget godt. 86 % svarede at de er meget tilfredse.
Dykker man ned i brugerundersøgelsens talmateriale viser det sig, at det er personalets indsats og optræden, der er afgørende for patienternes tilfredshed. 92 pct. af respondenterne svarer, at de i høj grad var trygge ved ambulancepersonalets håndtering af situationen.
- Når man følger med i nyhedsstrømmen, kan man ind imellem få indtrykket af, at billedet er helt omvendt: at 99 pct. af patienterne skulle være utilfredse. Men det kan vi nu dokumentere, at sådan er det ikke, udtaler regionsrådsformand Bent Hansen (S) i en pressemeddelelse fra Region Midtjylland.
Fokus på forbedringer
De gode resultater bliver imidlertid ikke en sovepude for Præhospitalet, lover chef Else Ammitzbøll.
- Med brugerundersøgelsen i hånden kan vi ret præcist se, hvor vi er bedst og hvor der er plads til et løft. Men præhospitalets personale har god grund til at gå til dén opgave med rank ryg. Hele kæden - AMK-Vagtcentralen sundhedsfaglige medarbejdere - ambulancepersonalet - akutlæger og sygeplejersker - alle har de lod i den fornemme vurdering, siger hun.